Jak se obléct na běhání v chladném počasí?

06. 10. 2019 – Aktuality, Běžecké rady & tipy

Léto máme nenávratně za sebou a nyní nás čeká oblíbené babí léto, kdy už fouká studenější vítr a sluníčko nemá takovou sílu. V tu chvíli nám stačí lehčí bundička a dlouhé legíny, ale co potom? Běhání je totiž celoroční sport a my musíme myslet i na to, jak se obléknout, když se budou teploty blížit nule.

Dnes si tedy řekneme, jak na to. Důležité je si ale uvědomit, že každá jsme jiná a toto jsou pouze naše doporučení a zkušenosti. Nakonec si vše ale musíš otestovat sama a zjistit, co Ti vyhovuje nejvíce, v kolika vrstvách se ještě pohybuješ pohodlně a kolik vrstev potřebuješ, aby Ti nebyla zima.

Vrstvení je základ

Určitě Ti na začátek doporučíme vrstvit, vrstvit a zase vrstvit. Raději zvol více vrstev než jednu silnou a teplou bundu. Vrstvy Tě nebudou omezovat v pohybu a budeš je moci podle potřeby vysvlékat nebo oblékat. To oceníš především na začátku, než sama vychytáš, co sedí právě Tobě. Pak už se budeš umět obléct tak, že nebudeš muset nic odkládat.

Jak na vrstvy

Vždy je nejlepší začít fukční vrstvou, která odvádí pot a ty nebudeš běhat ve vlhkém a studeném oblečení. Pak už je to hodně o Tvých preferencích. My obecně doporučujeme při teplotách 5 až 10 stupňů spodní tričko, které odvede pot, tričko s dlouhým rukávem a tenkou bundičku, která neprofoukne. Při teplotách pod 5 stupňů je dobré mít jako první vrstvu nějaké funkční termotričko, které Tě udrží v teplu a suchu. Teplejší mikinu a lehkou bundičku proti větru. Některé běžkyně mají raději místo bundičky vestu, která je tolik neomezuje v pohybu, není jim takové teplo na ruce, ale ledviny mají naopak chráněné. Co se týká legín, doporučujeme dlouhé nebo tříčtvrteční s vysokými podkolenkami. Zase vždy podle preference. Pro běžkyně, které ví, že jsou zmrzlé, existují i zateplené zimní legíny, ale není to nutností.

Doplňky

Jako první Ti doporučíme lehkou běžeckou čepici nebo čelenku. Nezdá se to, ale z hlavy uniká nejvíce tepla a proto je důležité na to myslet i při běhu. Mnoho běžkyň ocení i nákrčník, který ochrání krk. Co na ruce a nohy? Rozhodně říkáme nepodceňuj ponožky. Vždy vol funkční vysoké ponožky, aby sis chránila achilovky, které v sychravém počasí trpí a pak jsou náchylné ke zranění. Na ruce Ti stačí tenké rukavice, ve kterých se Ti nebudou tolik potit ruce. Běžecké boty měnit nemusíš a zvládneš běhat ve stejných jako do teď. Pokud si ale můžeš vybrat, zvol raději boty se strukturovanou podrážkou, která bude na mokrém listí nebo sněhu méně klouzat.

Pár tipů na závěr

Když vybíháš měla by Ti být lehce zima. Při běhu se zahřeješ a budeš oblečená tak akorát. Je velice nepříjejmné běžet, když Ti je velké teplo. Navíc se začneš o to více potit a to v zimě není příjemné, protože pak pot studí. Jedna z pouček je: “Než vyběhneš, odlož jednu vrstvu, nebudeš ji potřebovat.” :-) Především na podzim a v zimě nezapomeň mít na svém oblečení reflexní prvky, abys byla dobře vidět. A naše poslední rada a tip je - nos čelovku :-) Není to jen proto abys dobře viděla Ty, ale aby všichni dobře viděli Tebe a Ty tak v pořádku doběhla domů.

Po tréninku se nezapomeň hned převléknout do suchého a teplého oblečení, aby jsi neprochladla a doma si po výkonu dopřej zaslouženou teplou sprchu a jen si užívej účinky endorfinů a pěkný pocit z Tvého výkonu. Protože právě běháním i v chladném počasí dostáváš běh do života! :-)

Běhu zdar!

P.S.: Není špatného počasí, jen špatně oblečeného běžce. Jestli si nevíš rady, neboj se zeptat trenéra na jakémkoli kurzu. Moc rád Ti poradí.



Další příspěvky